🌪️ Gerçek rahatsız ettiğinde yalan üstüne yalan söyleriz, ta ki yalanın orada olduğunu hatırlamayana kadar. "Valery Alexeyevich Legasov" ☢️ IMDB puanıyla 'Dünyanın En İyi Dizisi' olduğunu kanıtlayan dizimiz: 26 Nisan 1986 yılında Ukrayna'da dünyanın en büyük felâketi olarak tarihe geçen…devamı🌪️ Gerçek rahatsız ettiğinde yalan üstüne yalan söyleriz, ta ki yalanın orada olduğunu hatırlamayana kadar. "Valery Alexeyevich Legasov"
☢️ IMDB puanıyla 'Dünyanın En İyi Dizisi' olduğunu kanıtlayan dizimiz: 26 Nisan 1986 yılında Ukrayna'da dünyanın en büyük felâketi olarak tarihe geçen Nükleer enerji santralindeki patlamayı bizlere en açıklayıcı şekilde aktarıyor.
❗Uzun bilgi dolu ve spoiler'lı bir yorumdur.
💬 Öncelikle bir dizi ancak bu kadar gerçekçi bir biçimde çekilebilirdi diyerek sözlerime başlamak istiyorum. İlk dakikalardan itibaren etkilendiğim dizi o kadar kaliteliydi ki izlerken sanki oradaki atmosferi yaşamış kadar oldum. Örneğin yangını söndürmek için uğraşan itfaiyecilerin kızarıp burunlarından kan gelerek 3 dakika içinde ölmeleri, onlara dokunan hemşirelerin ellerinin yanması, helikopterin reaktörün üzerinden geçer geçmez parçalanıp yere düşmesi, hayvanların o havayı soluyup birer birer ölmesi beni çok fazla etkiledi.
Dizide yüreğimin kaldırmadığı olaylardan biriside: İtfaiyeci olan bir adamın radyasyondan etkilenip hastaneye kaldırılması ve karısının onu son ana kadar yalnız bırakmamasıydı. Düşünsenize sevdiğiniz bir insanın vücudu çürümüş, yüzü gözü tanınmayacak halde ama bu durumda bile ona sarılıyor, onu yalnız bırakmadığı gibi yanında tek bir damla gözyaşı bile dökmeden ona moral olan bir kadın, ve bu kadın hamile, sırf eşine sarıldığı için yeni doğan bebeği 4 gün sonra ölüyor. Bu olay bence Çernobil'de yaşanan felaketin en bariz örneklerinden birisiydi. Ayrıca patlamanın olduğu bölgenin tamamen temizlenmesi için hayvanları öldürmeleri, ağaçları yakmaları, suları temizlemeleri ve daha bir çok temizlik yapmaları yaşanan durumun ne kadar ciddi olduğunu bizlere gösteriyor.
Diziyi izlerken bir kaç terim olduğu için anlamakta biraz zorlansamda daha sonra araştırınca kafamda çok net oturdu. Hâlâ izlemeyenler için dizide geçen bir kaç terimi açıklamak istiyorum.
📟 DOZİMETRİ: Radyoaktif ışımaya maruz kalan bir malzemenin veya canlı dokunun ne kadar ışımaya maruz kaldığını ölçme ve hesaplama tekniğidir.
🕳️ REAKTÖR : Nükleer tepkimenin gerçekleştiği yer.
💥 GRAFİT: Doğal olarak oluşur, karbonun en kararlı şeklidir.
⭕ AZ-5 : Reaktörü kapatma düğmesi.
Bir çok bilgi öğrendiğimiz dizide patlayan çekirdeğin 1 saat içinde Hiroşima'ya atılan atom bombasının 2 katı kadar radyasyon yaydığınıda öğreniyoruz. Bu beni çok şaşırttı çünkü Hiroşima'daki atom bombasının gücünü ve etkisini küresel çapta daha çok duyduğumuz için onun daha güçlü olduğunu sanıyordum. Fakat Sovyetler panik oluşturmasın diye patlamayı kendi ülkesinden bile saklarken benim bunu bilmemem çok normal sanırım...
Evet Sovyetler patlama olduğu zaman kendi başarısızlıklarını söylememek için bunu dünyaya Profesör Valery Legasov'un vasıtasıyla yalan dolu bir şekilde aktarıyorlar.
Hadi bunu geçtim kendi halkından saklamak nedir ! O ölen masum canlar hükümetin hiç mi umrunda olmaz ... Sonradan tahliye ediyorlar ama insanlar o havayı soluyacağı kadar soluyor zaten.
Onun dışında dizide radyasyondan etkilenen ülkeleri sayarken Türkiye'yi saymamaları çok sinir bozucuydu yani ta Almanya' yı sayıyorlar fakat patlamanın 650 km güneyinde olan Türkiye'yi saymıyorlar. Gerçi diziyi çekenler ABD 'li olduğu için çok da şaşırmamak lazım sanırım ...
📌 Patlamanın şuçluları başta: Anatoly Dyatlov olmak üzere Nikolai Fomin ve Viktor Bryukhanov olduğu öğrenilince Sovyetlerin suçlulara, sadece ama sadece 10 yıl hapis cezası verdiğini biliyor muydunuz...
🇹🇷 Gelelim ülkemizi etkileyen durumuna :
Patlamanın ardından radyoaktif madde yüklü bulutlar Türkiye dahil birçok ülkeyi etkiledi. Çernobil nükleer faciası bazı bağımsız araştırmalara göre yaklaşık 200 bin kişinin doğrudan ya da dolaylı olarak ölümüne sebep oldu fakat ülkemizde:
Dönemin Cumhurbaşkanı Kenan Evren: “Bize radyasyondan madyasyondan bir şey olmaz”
Dönemin Sanayi Bakanı Cahit Aral: “Türkiye’de radyasyon var diyen dinsizdir”
Sloganlarıyla olayı hiç ciddiye almamışlar.
Almanya sırf sizin çaylarınıza radyasyon bulaşmıştır diyerek 13 ton çayı geri iade ediyor, çocukların dışarı çıkmaması için yasak getiriyor fakat bizimkiler bu felaketi o kadar hafife alıyor ki, çayların radyasyondan etkilenmediğini ispat etmek için kameraların karşısında çay içiyor...
Üzerine söylenecek çok fazla şey var fakat lafı daha fazla uzatmak istemediğimden " Bunun nasıl bir cahillik olduğunu hiç bir zaman anlayamayacağım" diyerek bir alıntıyla veda etmek istiyorum.
- Bu güçlü radyasyona maruz kalan erlerimizin başına ne gelecek profesör ?
- Üzülerek söylüyorum ki önce derileri kabarıp kırmızıya ardından siyaha dönecek. Sonra bir süre ilk etkileri geçip iyileşiyor gibi görünecekler. Bu genelde bir veya iki gün sürer. Ardından hücre, hasarı dışarı vurmaya başlayıp ilikleri öldürecek, bağışıklık sistemi çökecek ve organlar yumuşayıp çürümeye başlayacak. O seviyede acı için morfin bile bir işe yaramaz Boris.
- Peki bu acıları ne kadar sürecek ?
- Çok değil dostum çok değil , 3 gün veya 3 hafta içinde ölecekler.
📌 Son olarak çıktığından beri izlemeyi ertelediğim bu diziyi izlememe vesile olan @_star_piece_ ve @cubbelifederal 'e çok teşekkür ediyorum. Çünkü onlar olmasa hâlâ erteliyor olurdum.
⭐ Puanım :10/10